Γιώργος Ξένος: Δύο μεγάλες θεματικές εκθέσεις του εικαστικού στην Αίγινα

έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2023 στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κολώνας και στο ιστορικό Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο – πρώην Φυλακές Αίγινας

09 Αύγουστος 2023
 
Γιώργος Ξένος: Δύο μεγάλες θεματικές εκθέσεις του εικαστικού στην Αίγινα

Με πολυετή εμπειρία εκθέσεων σε αρχαιολογικούς Χώρους και Μουσεία της χώρας, από το Επιγραφικό και το Εθνικό Αρχαιολογικό, ως το Μουσείο Δελφών, το Γενί Τζαμί Θεσσαλονίκης και το Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, ο Γιώργος Ξένος προσέρχεται για μία ακόμη φορά σε διάλογο με τα αρχαία έργα, σε συνύπαρξη διακριτική και δημιουργική, με τον σεβασμό που επιβάλλεται σε τέτοιες συζεύξεις. Η συνάφεια εδώ είναι ουσιαστική και όχι επιφανειακή, περιορισμένη στη μεταφορά εξωτερικών χαρακτηριστικών.

Στην είσοδο και στο Αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κολώνας υψώνονται οι εμβληματικές ανθρώπινες μορφές από σίδηρο, σε αμφίσημο ρόλο ξένου και Ξένιου μαζί. Στην α’ αίθουσα σε ζωγραφική απόδοση, ο Χάρτης του Αργοσαρωνικού δηλώνει τον γεωγραφικό τόπο. Ο Απόλλωνας και ο Θρόνος του Απόλλωνα στις τελευταίες αίθουσες, νοηματοδοτούν την ιερότητα του χώρου. Απέναντι από τον Απόλλωνα, μια επιτοίχια πολυπρόσωπη σύνθεση δημιουργεί διαδραστική σχέση έργου και επισκεπτών, στην οποία ο θεατής θα μπορούσε να αναγνωρίσει και τον εαυτό του στο εικαστικό πλήθος.

Ενδιάμεσα, αρχαία αγγεία και ειδώλια συναντούν τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία, ενώ ένα σύνολο πήλινων φιδιών στο δάπεδο στέλνει το δικό του μήνυμα στο χθόνιο αρχετυπικό σύμβολο, κοινό στους αρχαίους πολιτισμούς.

Στον χώρο του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου – πρώην Φυλακών, η σύγχρονη τέχνη έχει τον αποκλειστικό λόγο. Έναν εικαστικό λόγο, έντονο και εύγλωττο, για έγκλειστους πάσης φύσεως. Οι Φωνασκούντες, τα υψωμένα Χέρια, τα αγωνιώδη βλέμματα, τα Μάτια – μάρτυρες, βαριά φορτισμένα, προβληματίζουν με τα μηνύματά τους και σε παρασύρουν σε μια στοχαστική περισυλλογή δημιουργώντας έναν Ιερό Τρόμο καθώς αναζητούν το αόρατο πίσω από το ορατό. Άλλωστε, το εννοιολογικό και το εικαστικό στοιχείο συνδέονται άρρηκτα στο έργο του Γιώργου Ξένου.

“Στο σύνολο των έργων, η έκφραση, αυτόματη και πηγαία, εδράζεται στα ίχνη της γραφής ενός συλλογικού, όσο και προσωπικού αρχείου και συνθέτει μια επική προσωπογραφία εκείνων που δια-δηλώνουν σε πολλαπλά επίπεδα και ζητούν απαντήσεις διερωτώμενοι”, σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Δρ. Βιβή Βασιλοπούλου. Και συνεχίζει: “Μέσα από τα σημειολογικά έργα που περιέχει αυτή η θεματική, ο Γιώργος Ξένος επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με τον εγκλεισμό σε κάθε φυλακή και μας καλεί να ενώσουμε τη φωνή μας ενάντια στη βία, στο φόβο, σε οτιδήποτε μας στερεί την ελευθερία της σκέψης, της έκφρασης, της επιλογής”. Μικρά προσωπικά αντικείμενα των τότε κρατουμένων εκτίθενται σε ειδικές προθήκες.

Πηγή: culture.gov.gr

Κατηγορία